Błąd (twoja przeglądarka nie obsługuje technologii flash).

Ile to kosztuje? Czy warto?

Bez szału z gazem.
Użytkownicy samochodów często zastanawiają się, czy zainwestowanie środków w instalacje gazowe jest dobrym rozwiązaniem. Nie są to bowiem nieznaczne sumy, a nie zawsze przynoszą wymierne korzyści finansowe. Decydując się na zakup salonowego auta mamy możliwość skorzystania z oferty pojazdów z fabrycznie zamontowaną instalacją. W przypadku samodzielnych decyzji należy dokładnie przekalkulować wszystkie czynniki. Zanim przystąpimy do oceny zasadności montażu instalacji gazowych konieczne jest zapoznanie się z różnorodnymi rodzajami owych rozwiązań. Wybór instalacji jest bowiem ściśle związany z kosztem, jaki będziemy zmuszeni ponieść decydując się na taki krok. Na rynku motoryzacyjnym istnieje pięć rodzajów oferowanej instalacji gazowej.
Pierwszą jest instalacja z ręczną regulacją gazu. W tym przypadku kierowca samodzielnie przełącza zasilanie silnika z tradycyjnej benzyny, na gaz LPG za pomocą przycisku sterowania. Jest to rodzaj instalacji stosowany w pierwszych podejściach montażowych, a obecnie korzysta z niego nieliczne grono posiadaczy aut. Ręczne rozwiązania proponowane są do pojazdów nie zawierających katalizatora i sondy lambda. Jest to najtańszy rodzaj instalacji, które koszt wraz z montażem waha się pomiędzy 1200 a 1600 zł. Warto nadmienić, iż taki rodzaj samochodów jest już rzadkością na polskich drogach, a więc i owe instalacje odchodzą do lamusa.
Drugim rodzajem produktu jest instalacja z elektroniczną regulacją. Stosuj się ją w silnika posiadających wyłącznie jeden wtrysk. Takie rozwiązanie jest już zdecydowanie bardziej popularne, gdyż spora ilość samochodów korzysta z takiego silnika. Koszt instalacji z montażem oscyluje w przedziale pomiędzy 1500 a 2500 zł.
Kolejne dwa rodzaje instalacji gazowej dotyczą silników z wielopunktowym wtryskiem gazu. Pierwszy opiera się na ciągłym wtrysku gazu, natomiast drugi na sekwencyjnym wtrysku. Oba rozwiązania stosowane są w samochodach posiadających silniki nowej generacji. W przypadku instalacji z wtryskiem ciągłym koszt instalacji znajduje się w przedziale 1500 do 3000 zł, natomiast z wtryskiem sekwencyjnym wynosi rząd wielkości 2300 – 6000 zł.
Ostatni rodzaj stanowi instalacja z wielopunktowym wtryskiem sekwencyjnym, ale gaz dostarczany jest do silnika w formie płynnej. Taki rodzaj instalacji montowany jest w samochodach posiadających systemy pokładowe EOBD. Jest to najmniej popularny rodzaj instalacji z uwagi na koszty wynoszące nawet do 10000 zł.
Jak widać wydatek związany z zakupem oraz montaże instalacji gazowej jest niemały. Należy zatem dokładnie przeanalizować jego zasadność. Nie zawsze bowiem krok ten rzeczywiście przyniesie oszczędności. Produkt skierowany jest do kierowców, którzy pokonują miesięcznie spore ilości kilometrów. Mowa tutaj nie o 200, czy nawet 500 km, a o wielkości rzędu kilku, bądź kilkunastu tysięcy kilometrów. Ważne jest również jaki rodzaj instalacji mamy zamiar zamontować w pojeździe, gdyż ten koszt stanowić będzie wyznacznik do obliczenia możliwego zwrotu oraz oszczędności rozwiązania.
Designed by Haiku Studio - tworzenie i pozycjonowanie stron WWW, Poznań 2008 dla